torsdag 14. juni 2012

Handling og holdning, del 2 - fremdeles rar?

Siden jeg nå alt er så godt i gang med minner fra fortiden, så kommer et til:

For en del år tilbake, så kom NKK med innskjerping av reglene om "faking", bl.a endring av farge og struktur på pelsen.  Jeg tok det på alvor, og stilte på utstilling kun "bevæpnet" med spruteflaske med vann, kam og børste. Det tok ikke lange tiden å finne ut at jeg var en av få, muligens den eneste idioten som fulgte de reglene den gang da, det kjente jeg på duftene rundt ringen.

En regel er bare en regel om den følges, ellers endres den som oftest med tiden. Et eksempel på det er den feilaktige bruken av ordet "bakdel" (rumpe) i stedet for "ulempe". Nå er det helt rett å bruke bakdel (rumpe) om noe som ikke er en fordel. Når mange nok gjør samme feilen, så blir den det rette.

Da lurer jeg på, hva er greit i dag når det gjelder pels, hva sier "folkets regler"?

-kurer og oljer mellom utstillinger er vel nærmest selvsagt for de fleste selv om det endrer pelsen?
-føhner og /eller glattetang?
- spray og balm på på utstillingsdagen ?
- tusjing av dårlig pigment på nesen?
- en tur til frisørens fargehylle ved behov?

Eller...jeg regner vel ikke med at noen vil si at de farger pelsen dersom de gjør det, men jeg synes det er dumt med regler som ikke egentlig er regler.....
Så egentlig spør jeg vel heller litt strategisk: Hva synes du er forkastelig å gjøre med pelsen? Eller spiller det ingen rolle dersom hunden ellers er bra?

Sånn, nå tror jeg at jeg er ferdig med mine tanker vedrørende utstilling. Måtte bare dele det i to siden det var to vidt forskjellige ting. Snodig sånn, jeg, kan finne på å fundere på ting ......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar